Saturday, April 5, 2008

sabar untuk berjaya



Sesuatu kejayaan yang diizinkan oleh Allah S.W.T. dibantu oleh banyak faktor. Selain usaha-usaha dengan kerja keras, perancangan, sokongan, do'a dan berbagai lagi; sabar dan tawakkal jangan dilupakan.

Sama seperti keinginan kita untuk sesuatu kerja serta segala usaha yang kita lakukan adalah ilham dan kehendak Allah S.W.T., begitulah kejayaan yang ingin dicapai dari penat lelah yang telah dicurahkan itu pun pastinya dari kehendak dan rahmatNya jua.

" ... kemudian apabila kamu telah berazam (membulatkan tekad), maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya. " (Ayat 159 surah Aali 'Imran).

Kita telah punya azam untuk bekerja, kita telah membulatkan tekad untuk berjaya, malah kita juga telah sedaya upaya berusaha dan akan terus berikhtiar sebaik-baiknya. Apa yang harus kita lakukan lagi wahai ikhwanku sekelian, ialah meneguhkan kesabaran di samping sentiasa bertawakkal memohon rahmat dan kelebihan dariNya.

Moga dengan usaha dan kesabaran serta azam dan tawakkal para ikhwan, meyakinkan kita semua bahawa yang Allah Maha Pengasih dan Penyayang akan mengurniakan kepada kita kejayaan. Amin ya Rabbal 'alamin...

No comments: