Monday, May 26, 2008

pesan guru : SUNNAH DAKWAH


Guru kami berpesan:

Firman Allah S.W.T. pada ayat 9 surah al-Qalam bermaksud: "Maka mereka menginginkan supaya kamu bersikap lunak, lalu mereka akan bersikap lunak (pula kepadamu)".

FirmanNya lagi pada ayat 73 surah al-Israa' bermaksud: "Dan sesungguhnya mereka hampir memalingkan kamu dari apa yang telah Kami wahyukan kepadamu, agar kamu berbuat sesuatu yang lain secara bohong terhadap Kami. Dan jika sudah begitu tentulah mereka mengambil kamu menjadi sahabat yang setia".

Guru kami juga mengingatkan:

Sesungguhnya musuh-musuh Allah dan para pendokong kebathilan tidak akan membiarkan dakwah Allah berjalan, membesar dan berkembang di kalangan manusia; sehingga ia menjadi kuat, teguh dan mampu menhapuskan mereka yang penuh dengan kesesatan dan kebathilan.

Sudah pasti mereka mesti melancarkan serangan ke atas dakwah Allah dan para pendokongnya dengan cara mendustakan, mempersenda-sendakan, menimbulkan keraguan dan menghalang manusia daripadanya. Sekiranya hujah-hujah dan logik mereka lemah, mereka akan bertindak kasar dan ganas. Mereka akan mengganggu, menyiksa, menindas dan melakukan tindakan yang sia-sia.

Memang benar kata Tuan Guru. Terima kasih mengingatkan kami untuk kami tabah dan teguh ketika sedang menghadapi ujian pada jalan dakwah ini. Jazakumullahu 'anna khairal jaza' kepada guru kami al-Marhum al-Ustaz Mushtafa Masyhur (Jalan Dakwah)...

No comments: