Friday, February 8, 2008

moga tenang dalam kesabaran

Sesungguhnya kita memang adalah hambaNya... seluruh hidup kita ini adalah medan ujian untuk membuktikan kepadaNya aiyukum ahsanu 'amala.
Terlupakah kita bahawa sejak dahulu, di alam janin lagi kita semua telah melalui berbagai-bagai ujian. Sehingga dengan rahmatNya kita telah melepasinya untuk berjaya akhirnya menghuni dunia fana' ini.

Tidak ingatkah kita sejak dari dilahirkan, kemudian meniti usia pada peringkat demi peringkat kehidupan sebenarnya kita telah menghadapi banyak ujian. Ada yang mengecewakan, ada yang menyedihkan, ada yang memeritkan tubuh dan jiwa... dan bermacam-macam lagi.

Memang dalam pahit manis kehidupan yang semacam sudah terbiasa, ada kalanya juga kita diuji olehNya dengan 'ujian-ujian khas' - kesakitan, kehilangan dan berbagai-bagai keadaan yang mampu membuat kita sesak nafas seketika.

Hanya yang dapat membekalkan kesabaran untuk membenteng kegelisahan ialah iman. Ibn al-Qayyim dalam Madarij as-Salikin mengatakan: Sabar dalam keimanan seperti kepala pada jasad. Tiada iman tanpa kesabaran seperti tidak berfungsi jasad tanpa kepala.

Ya Allah... Berilah kepadaku dan kepada kami kesuburan iman yang menumbuhkan kesabaran. Jadikan aku dan kami mampu menghadapi segala ujianMu dengan ketabahan, redha & tenang dalam kesabaran...

No comments: